Bava Basra Daf 86 בבא בצרה דַף 86

Create Your Free Zichru Account צור את חשבון Zichru שלך

To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.

CREATE ACCOUNT צור חשבון

1. Objects which are normally lifted are only acquired with הגבהה, not משיכה

A Mishnah teaches that land is acquired with money, a שטר, or chazakah, but regarding מטלטלין,

אין נקנין אלא במשיכה – they are only acquired through pulling (either into one’s own property, a shared property, or a סימטא). The Gemara says this only applies to objects which are not normally lifted, אבל דברים שדרכן להגביה – but objects which are normally lifted, בהגבהה אין – through lifting they can be acquired, במשיכה לא – but through pulling, they cannot be acquired. Although הגבהה acquires for all items, including those which are not normally lifted, משיכה only acquires items which are normally pulled. Several challenges are posed to this principle, which are deflected.

2. Methods of acquiring various animals

This principle is challenged from a Mishnah which states: בהמה גסה נקנית במסירה – a large animal is acquired though “handing over” (its reins or mane), והדקה בהגבהה – and a small animal is acquired through lifting it, according to Rebbe Meir and Rebbe Shimon ben Elazar. The Chochomim say: בהמה דקה במשיכה – a small animal is acquired through pulling it. This proves that although a small animal is normally lifted, it can still be acquired with משיכה!? The Gemara answers: שאני בהמה דסרכא – an animal is different, because it clutches the ground and is not easily lifted, so the Chochomim say it can be acquired with משיכה.

3. A sale of כור בשלשים vs. a sale of כור בשלשים סאה בסלע

Rav and Shmuel said: כור בשלשים אני מוכר לך – If a seller says, “I am selling you a kor (thirty סאה) for thirsty [selaim],” יכול לחזור בו אפילו בסאה האחרונה – he can retract from the sale even while the final סאה was being measured. Because the agreed volume of sale was a full כור, the buyer does not acquire anything until the entire amount is given to him. However, if he said: כור בשלשים סאה בסלע אני מוכר לך – “I am selling you a kor for thirty [selaim], a סאה per sela,” ראשון ראשון קנה – [the buyer] acquires [each סאה] one by one, because each סאה is a full unit of sale. This is challenged from the Baraisa on Daf 85a, which taught (in the third category) that if the מדה – measuring utensil belongs to the buyer, he acquires what is put in it bit by bit, ואף על גב דלא נתמלאה המדה – even though the measuring utensil was not filled (and thus the measuring unit is incomplete)!? The Gemara answers that the case is where the seller said (for example), “I am selling you a הין (twelve לוג) for twelve selaim, each לוג for a sela,” and although the הין-measuring utensil was not filled, שנתות היו במדות – there were markings in the measuring utensils indicating each לוג.

1. דברים שדרכן להגביה קנה דוקא בהגבהה ולא משיכה

תנן התם נכסים שיש להן אחריות נקנין בכסף ובשטר ובחזקה, ושאין להן אחריות אין נקנין אלא במשיכה, בסורא מתנו לה להא שמעתא משמיה דרב חסדא בפומבדיתא מתנו לה משמיה דרב כהנא ואמרי לה משמיה דרבא, לא שנו אלא דברים שאין דרכן להגביה, אבל דברים שדרכן להגביה בהגבהה אין במשיכה לא

2. דרכי קניני בהמה

הגמ' הקשה על הנ"ל ממשנה, ת"ש בהמה גסה נקנית במסירה והדקה בהגבהה דברי ר"מ ור"ש בן אלעזר, וחכ"א בהמה דקה במשיכה, והא בהמה דקה דבר הגבהה היא וקתני דקני במשיכה, שאני בהמה דסרכא

3. כור בשלשים או כור בשלשים סאה בסלע

רב ושמואל דאמרי תרוייהו כור בשלשים אני מוכר לך יכול לחזור בו אפילו בסאה האחרונה, כור בשלשים סאה בסלע אני מוכר לך ראשון ראשון קנה, ת"ש אם היתה מדה של אחד מהן ראשון ראשון קנה ואע"ג דלא נתמלאה המדה, כגון דאמר ליה הין בשנים עשר סלעים לוג בסלע אני מוכר לך, וכדאמר רב כהנא שנתות היו בהין ה"נ שנתות היו במדות

Copyright זכויות יוצרים © 2024 Zichru