Bava Basra Daf 83 בבא בצרה דַף 83

Create Your Free Zichru Account צור את חשבון Zichru שלך

To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.

CREATE ACCOUNT צור חשבון

1. Machlokes about the required distance between three trees to acquire land

The previous Daf discussed the minimum and maximum space between three purchased trees where the buyer would acquire land. Rav Yosef quoted Rav Yehudah, in the name of Shmuel, saying between four and eight amos, but Rav Nachman quoted Shmuel saying between eight and sixteen amos. Abaye supported Rav Nachman from a Mishnah in Kilayim, which permitted planting between vines set sixteen amos apart. Rav Yosef responded that the halachah should not follow that Tanna (rather, the other opinion in that Mishnah, Rebbe Shimon), based on an incident in which Rav Yehudah paskened that the buyer acquires land if they are at a distance of כמלא בקר וכליו – enough for cattle and their plowing implements to walk, which was proven to mean four amos. There are explicit sources that Rebbe Shimon holds the maximum space between trees ("מפוזרין" – spread out) is eight amos, and the minimum ("רצופין" – close together) is four amos, and that the Rabbonon’s maximum space is sixteen amos. Rav Nachman inferred that the Rabbonon’s minimum space is half their maximum, like Rebbe Shimon’s. However, Rava paskens the space is between four and sixteen amos. He rules like the Rabbonon’s maximum, and asserts they agree with Rebbe Shimon’s minimum.

2. Various questions about combining three trees (e.g., different properties)

Rebbe Yirmiyah asked: מכר לו שלשה בדי אילן – if he sold him three stalks of one tree which are connected underground (and appear separate), are they considered three trees and he acquires land, or are they considered a single tree? A proof is brought from כלאים that they would combine as three trees.

Rav Pappa asked: מכר לו שנים בתוך שדהו – if he sold him two trees inside his field, ואחד על המצר – and one more on the raised boundary of the field, do they combine to a “field of trees,” or is it considered separate? If they do combine, what if the third tree he sold was in a neighbor’s field? Rav Ashi asked if various barriers between the trees separate them, such as a pit, an irrigation stream, a רשות הרבים, or a row of palms. The Gemara concludes: תיקו – let [these questions] stand unresolved. Hillel asked Rebbe (as per the Gemara’s emendation): היה ארז ביניהן – if there was a cedar between [the three trees], does it separate them? Rebbe responded: קנה וקנה – he definitely acquired land, and the cedar as well.

3. ארבע מדות במוכר where the sold item was found different than what was agreed upon

The next Mishnah states: ארבע מדות במוכרין – there are four different laws regarding sales. מכר לו חטין יפות ונמצאו רעות – If [the seller] sold what was supposed to be superior wheat, and it was found inferior, הלוקח יכול לחזור בו – the buyer can retract from the sale, but not the seller. If it was supposed to be inferior wheat, but was found superior, only the seller can retract. These cases are not a מקח טעות – mistaken sale, since wheat was sold as ordered, rather they are אונאה – defrauding, in which only the defrauded party can retract. If the wheat was inferior as ordered, or superior as ordered, neither party can retract (even if the price changed). שחמתית ונמצאת לבנה – If they agreed on red wheat, and it was found to be white, or the reverse, עצים של זית ונמצאו של שקמה – or they agreed on olive wood, and it was found to be sycamore wood, or the reverse, יין ונמצא חומץ – or they agreed on wine, and it was found to be vinegar, or the reverse, שניהם יכולין לחזור בהן – both of them can retract. This is a מקח טעות, since it is a different item than agreed upon, and each party may prefer the item he was supposed to have.

1. מחלוקת כמה יהיה בין ג' אילנות כדי לקנות קרקע

לעיל הביא הגמ' מחלוקת בענין מה הקונה ג' אילנות קנה קרקע, וכמה יהא ביניהן, רב יוסף אמר רב יהודה אמר שמואל מארבע אמות ועד שמונה, רבא אמר רב נחמן אמר שמואל משמונה ועד שש עשרה, א"ל אביי לרב יוסף לא תפלוג עליה דרב נחמן דתנן מתניתין כוותיה, דתנן הנוטע את כרמו שש עשרה אמה על שש עשרה אמה מותר להביא זרע לשם, א"ל אנא לא ידענא אלא עובדא הוה בדורא דרעותא ואתו לקמיה דרב יהודה וא"ל זיל הב ליה כמלא בקר וכליו, וביאר הגמ' דהיינו ד' אמות, וכרב יוסף מי לא תנן ר"מ ור"ש אומרים הנוטע את כרמו שמונה אמות על שמונה מותר להביא זרע לשם, אפילו הכי מעשה עדיף, בשלמא לרב יוסף אליבא דר"ש שמעינן ליה מפוזרין ושמעינן ליה רצופין, מפוזרין הא דאמרן רצופין דתנן כרם הנטוע על פחות מד"א אינו כרם דברי ר"ש וחכ"א כרם ורואין את האמצעיים כאילו אינן, אלא לרב נחמן אליבא דרבנן מפוזרין שמעינן ליה רצופין מי שמעינן ליה, סברא הוא מדלר"ש פלגא לרבנן נמי פלגא

2. שאלות בענין ג' אילנות, כגון שנים בתוך שדהו ואחד על המצר

בעי רבי ירמיה מכר לו שלשה בדי אילן מהו, אמר ליה רב גביהה מבי כתיל לרב אשי ת"ש דתנן המבריך ג' גפנים ועקריהן נראין ר"א ברבי צדוק אומר אם יש ביניהן מד' אמות ועד שמונה מצטרפין ואם לאו אין מצטרפין, בעי רב פפא מכר לו שנים בתוך שדהו ואחד על המצר מהו, שנים בתוך שלו ואחד בתוך של חבירו מאי, תיקו, בעי בעי רב אשי בור מהו שתפסיק, אמת המים מהו שתפסיק, רשות הרבים מהו, ריכבא דדיקלי מהו, תיקו, בעא מיניה הלל מרבי עלה ארז ביניהן מהו, עלה ברשותא דידיה נפק אלא היה ארז ביניהן מהו, אמר ליה קנה וקנה

3. ארבע מדות במוכרין

במתני', ארבע מדות במוכרין, מכר לו חטין יפות ונמצאו רעות הלוקח יכול לחזור בו, רעות ונמצאו יפות מוכר יכול לחזור בו, רעות ונמצאו רעות יפות ונמצאו יפות אין אחד מהם יכול לחזור בו, שחמתית ונמצאת לבנה, לבנה ונמצאת שחמתית, עצים של זית ונמצאו של שקמה, של שקמה ונמצאו של זית, יין ונמצא חומץ, חומץ ונמצא יין, שניהם יכולין לחזור בהן

Copyright זכויות יוצרים © 2024 Zichru