Bava Basra Daf 81 בבא בצרה דַף 81

Create Your Free Zichru Account צור את חשבון Zichru שלך

To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.

CREATE ACCOUNT צור חשבון

1. Machlokes if one who buys two trees acquires land, and if he is מביא וקורא by ביכורים

The next Mishnah states: הקונה שני אילנות בתוך שדה חבירו – If one acquires two trees in his friend’s field, הרי זה לא קנה קרקע – he has not acquired land. Rebbe Meir says: קנה קרקע – he has acquired land under and around the trees. If one buys three trees, he does acquire land. In a Mishnah in Bikkurim, the Tanna Kamma says that if one purchases two trees in someone’s field, מביא ואינו קורא – he brings ביכורים from its fruit, but does not recite the ביכורים pesukim, because he does not own the land. Rebbe Meir says: מביא וקורא – he brings ביכורים and recites the pesukim, because he does own the land. A Baraisa teaches that Rebbe Meir agrees that one who acquires a single tree does not recite the ביכורים pesukim, because he does not acquire any land.

2. The reason for being מביא ואינו קורא is based on a ספק

Rebbe Shimon ben Elyakim asked Rebbe Elazar about one who purchased one tree according to Rebbe Meir, or two according to the Rabbonon: why does he bring ביכורים at all, since he is excluded from ביכורים by not owning land (which is why he does not recite the pesukim)!? Rebbe Elazar responded: דבר שהראשונים לא אמרו בו טעם – “Something which the earlier ones (i.e., the Tannaim) did not say a reason; תשאלני בבית המדרש כדי לביישני – you ask me in the Beis Medrash to embarrass me?!” Rabbah suggested that perhaps each Tanna was uncertain if one acquires land when purchasing one or two trees (respectively). Because of the uncertainty, the buyer cannot demand any land from the seller. Still, he must bring ביכורים, because he might own land. On the next Daf, Rav Ashi was asked why he cannot simply recite the pesukim like any pesukim of the Torah, and he answered: משום דמחזי כשיקרא – because it appears like falsehood (since it includes “the land which You gave me”). Another explanation is given there.

3. Challenges to explaining ביכורים based on ספק

The Gemara asks that if ביכורים is brought only out of doubt, as Rabbah explained, we should be concerned they are not truly ביכורים, וקא מעייל חולין לעזרה – and [the owner] is thus bringing chullin into the עזרה, which is prohibited!? It answers that the owner is makdish them conditionally (i.e., if they are not ביכורים), and redeems them afterwards so the Kohen can eat them. Since the fruits would be subject to terumah and maaser obligations if they are not ביכורים, the owner separates these and gives them to a Kohen (following the opinion that maaser may be given to a Kohen). The Gemara asks that perhaps these fruits are ביכורים, and require קריאה of the ביכורים pesukim. Although קרייה לא מעכבת – reciting is not critical to bringing ביכורים, the application here is questioned from Rebbe Zeira’s principle, that a minchah which is אינו ראוי לבילה – not fit for mixing, בילה מעכבת בו – the mixing is critical to it and invalidates the minchah. Here, too, since קריאה may be required, and cannot be done out of doubt, the ביכורים should be invalid!? The Gemara answers that he sends the fruits with a שליח, which is exempt from קריאה.

1. הקונה שני אילנות אי קונה קרקע ואי מביא וקורא

במתני', הקונה שני אילנות בתוך שדה חבירו הרי זה לא קנה קרקע, רבי מאיר אומר קנה קרקע, הגדילו לא ישפה, והעולה מן הגזע שלו, ומן השרשים של בעל הקרקע, ואם מתו אין לו קרקע, קנה שלשה קנה קרקע, ובגמ', תנן התם הקונה שני אילנות בתוך של חבירו מביא ואינו קורא, ר"מ אומר מביא וקורא, והגמ' הביא ברייתא דר"מ מודה דקונה אילן אחד מביא ואינו קורא דלא קנה קרקע

2. הטעם שמביא ואינו קורא הוא משום ספק

א"ל ר"ש בן אליקים לר' אלעזר מאי טעמא דר"מ באילן אחד ומ"ט דרבנן בשני אילנות, אמר לו דבר שהראשונים לא אמרו בו טעם תשאלני בבית המדרש כדי לביישני, אמר רבה מאי קושיא דלמא ר"מ באילן אחד ספוקי מספקא ליה ורבנן בשני אילנות ספוקי מספקא להו, ובדף הבאה שאלו את רב אשי למה אינו יכול לקראות כקורא בתורה, ואמר משום דמיחזי כשיקרא

3. אם מביא משם ספק הוי חולין בעזרה

וליחוש דדלמא לאו ביכורים נינהו וקא מעייל חולין לעזרה, דמקדיש להו, והא בעי מיכלינהו, דפריק להו, ודלמא לאו בכורים נינהו וקא מפקע להו מתרומה ומעשר, דמפריש להו, בשלמא תרומה גדולה יהיב לה לכהן, מעשר שני נמי יהיב ליה לכהן, מעשר עני נמי יהיב ליה לכהן עני, אלא מעשר ראשון דלוי הוא למאן יהיב ליה, דיהיב ליה לכהן כר"א בן עזריה, ודלמא בכורים נינהו ובעו קרייה, קרייה לא מעכבת, ולא והאמר ר' זירא כל הראוי לבילה אין בילה מעכבת בו ושאינו ראוי לבילה בילה מעכבת בו, דעביד להו כר' יוסי בר חנינא דאמר בצרן ושגרן ביד שליח ומת שליח בדרך מביא ואינו קורא

Copyright זכויות יוצרים © 2024 Zichru