Bava Basra Daf 76 בבא בצרה דַף 76

Create Your Free Zichru Account צור את חשבון Zichru שלך

To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.

CREATE ACCOUNT צור חשבון

1. Machlokes if אותיות נקנות במסירה

A Baraisa is quoted, which is eventually emended to read: ספינה נקנית במשיכה – a ship is acquired with pulling, ואותיות במסירה - and “letters” (i.e., a debt recorded in a שטר) are acquired with handing over, according to the Tanna Kamma. Rebbe Nassan says: ספינה במשיכה ואותיות בשטר – a ship is acquired with משיכה, and “letters” are acquired with a שטר stating that the debt was transferred (in addition to מסירה; both are required). Since both say a ship is acquired with משיכה, the Gemara suggests they argue how much משיכה is required (the machlokes between Rav and Shmuel on the previous Daf). However, the Gemara says they may agree about a ship, and only argue about acquiring שטרות. Other Tannaim also argue about acquiring שטרות. In a Baraisa, Rebbe says "אותיות" are acquired with במסירה, and the Rabbonon say that whether the seller only wrote a שטר of sale, or only handed them over, לא קנה עד שיכתוב וימסור – he has not acquired [the שטרות] until [the seller] writes a שטר of sale and hands over the שטרות. Later, Rav Ashi wonders why writing a שטר of sale is necessary: וכי לצור על פי צלוחיתו הוא צריך – does [the buyer] need [the שטר חוב] to wrap over the mouth of his flask?! Rav Kahana responded: אין לצור ולצור – Yes, to wrap and to wrap!

2. Rebbe: a ship is acquired with מסירה in רשות הרבים, and משיכה in a סימטא

The above Baraisa, which states that a ship is acquired with משיכה, was attributed to Rebbe. The Gemara objects that Rebbe said in another Baraisa: ספינה נקנית במסירהa ship is acquired with handing over!? [The Chochomim there say he does not acquire it עד שימשכנה או עד שישכור את מקומה – until he pulls it or rents its place.] The Gemara answers: כאן ברשות הרבים – [the second Baraisa] is where [the ship] is in a public thoroughfare. Since משיכה cannot be performed in רשות הרבים, he can acquire the ship with מסירה. כאן בסימטא – [the first Baraisa] is where it is in a “simta (the area to the side of רשות הרבים, which one can make like his own when performing משיכה). The Rabbonon disagreed with Rebbe’s validating מסירה, and instead required משיכה or renting its place. Since neither can be effective in רשות הרבים, the Gemara explains they mean: עד שימשכנה מרה"ר לסימטא – he does not acquire the ship until he pulls it from רשות הרבים to a סימטא (where משיכה is effective); if it is located in the owner’s property, he must rent its place from the owner.

3. Rabbonon only disqualify מסירה in רשות הרבים where the seller said "לך משוך וקני"

It emerges that Rebbe says one can acquire a ship in רשות הרבים with מסירה, and the Rabbonon say he cannot. The Gemara asks that Abaye and Rava said one can acquire with מסירה in רשות הרבים; do they rule like Rebbe, against the majority opinion of the Rabbonon?! Rav Ashi answers that if the seller simply said: לך חזק וקני – “Go make a chazakah and acquire it,” the Rabbonon would agree that מסירה is effective in רשות הרבים. They argue in a case where the seller said: "לך משוך וקני" – “Go pull the ship and thereby acquire it,” in which case the Rabbonon hold his instruction was קפידא – insistence to be done specifically with משיכה, so מסירה is not effective [the Rashbam explains that the seller wanted to reserve the ability to retract during the time needed to perform משיכה]. Rebbe holds: מראה מקום הוא לו – he was only showing him a way to acquire it but was not particular on the method used.

1. מחלוקת אם אותיות נקנות במסירה או לא

הגמ' הביא ברייתא ומסיק שכך כוונתה, ספינה נקנית במשיכה ואותיות במסירה, רבי נתן אומר ספינה במשיכה ואותיות בשטר, ספינה במשיכה היינו תנא קמא, אלא דרב ושמואל איכא בינייהו, לא דכולי עלמא אי כרב אי כשמואל ובספינה כולי עלמא לא פליגי, כי פליגי באותיות והכי קאמר ליה ר' נתן לתנא קמא בספינה ודאי מודינא לך באותיות אי איכא שטר אין אי לא לא, ובפלוגתא דהני תנאי דתניא אותיות נקנות במסירה דברי רבי, וחכמים אומרים בין כתב ולא מסר בין מסר ולא כתב לא קנה עד שיכתוב וימסור, אמר רב אשי אמריתה לשמעתא קמיה דרב כהנא ואמרית ליה טעמא דכתב ליה הכי הא לא כתב ליה הכי לא קני, וכי לצור על פי צלוחיתו הוא צריך, אמר לי אין לצור ולצור

2. רבי אומר ספינה נקנית במסירה ברשות הרבים ובמשיכה בסימטא

במאי אוקימתא כרבי ספינה נמי תיקני במסירה, דתניא ספינה נקנית במסירה דברי רבי, וחכ"א לא קנה עד או עד שישכור את מקומה, לא קשיא כאן ברשות הרבים כאן בסימטא, במאי אוקימתא להא בתרייתא ברשות הרבים אימא סיפא וחכמים אומרים לא קנה עד שימשכנה, ואי ברשות הרבים ממאן אוגיר, ותו משיכה ברשות הרבים מי קניא, והא אביי ורבא דאמרי תרוייהו מסירה קונה ברשות הרבים ובחצר שאינה של שניהם, משיכה קונה בסימטא ובחצר שהיא של שניהם, והגבהה קונה בכל מקום, מאי עד שימשכנה נמי דקאמר ומאי עד שישכור את מקומה דקאמר הכי קאמר, עד שימשכנה מרה"ר לסימטא ואם רשות בעלים היא לא קנה עד שישכור את מקומה

3. רבנן סברי מסירה אינו קונה ברשות הרבים היכא דאמר לך משוך וקנה

נמצא מסוגיא הנ"ל דרבי סבר ספינה נקנית ברשות הרבים על ידי מסירה ורבנן סברי אינו נקנית במסירה, לימא אביי ורבא דאמרי כרבי, אמר רב אשי אי דאמר ליה לך חזק וקני הכי נמי, הכא במאי עסקינן דאמר ליה לך משוך וקני, מר סבר קפידא ומר סבר מראה מקום הוא לו

Copyright זכויות יוצרים © 2024 Zichru