To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.
The next Mishnah states: המוכר את החצר מכר בתים בורות שיחין ומערות – one who sells a courtyard automatically sell the houses, pits, cisterns, and vaults in the chatzeir, אבל לא את המטלטלין – but not the movable items there. If he said: הוא וכל מה שבתוכו – “I am selling [the chatzeir] and everything in it,” then all מטלטלין used exclusively with the chatzeir are included. Either way, a bathhouse or olive press in the chatzeir are not sold with it. Rebbe Eliezer says: המוכר את החצר לא מכר אלא אוירה של חצר – one who sells a chatzeir sold nothing but its open areas [the Gemara discusses if they argue about the word "דרתא", or the word "חצר", and explains the point of contention]. A Baraisa teaches that shops which open into the chatzeir are sold with it, but not shops which do not open into the chatzeir (rather, to the street). Shops which open into both are sold with it. This contradicts a Baraisa of Rebbe Chiya which says such shops are not sold with the chatzeir, and the Gemara answers that the first Baraisa’s case is דרוב תשמישתייהו לגו – where most of its [business] is from inside the chatzeir, and the second Baraisa is where most of its business is from the street.
Rav Nachman said: מכר לו חולסית ומצולה – if one sold to [another] both a sand-field and a riverbed, החזיק בחולסית לא קנה מצולה – if [the buyer] made a kinyan chazakah on the sand-field, he has not yet acquired the riverbed, or vice versa, even if they are adjacent to each other. Since they are distinct properties, a chazakah on one does not acquire the other. The Gemara asks that Shmuel ruled otherwise, that if one sold ten pieces of land in ten provinces, כיון שהחזיק באחת מהן קנה כולן – once [the buyer] made a kinyan chazakah in one of them, he acquires them all!? The Gemara answers that there, דסדנא דארעא חד הוא – the mass of earth is one, וכולה חדא תשמישתא הוא – and all [the acquired property] serves one function (i.e., producing crops), and can all be acquired with one chazakah. Here, the sand-field and riverbed serve different purposes, and cannot be acquired with one chazakah.
In another version, Rav Nachman said a chazakah on one of these properties does acquire the other, despite their serving different functions.
The next Mishnah lists what is sold together with an olive press. The “pool” (which holds the olives), the “crusher” (the mortar where they are first crushed), and the “maidens” (the cedar poles that support the beam which presses the olives) are sold with the olive press. However, he does not sell the pole, wheel, and beam, which are portable. If he said, “I am selling הוא וכל מה שבתוכו – it and everything in it,” these items are also sold. A Baraisa teaches that even so, he does not sell items which are not used exclusively with the olive press, such as cloth sacks. Rebbe Eliezer says: המוכר בית הבד מכר את הקורה – one who sells an olive press automatically sells the beam, and he explains in a Baraisa: שלא נקרא בית הבד אלא על שום קורה – for it is only called an olive press because of its beam. The next Mishnah teaches what is sold together with a bathhouse, which follows the same guidelines.
במתני', המוכר את החצר מכר בתים בורות שיחין ומערות, אבל לא את המטלטלין, בזמן שאמר לו הוא וכל מה שבתוכו הרי כולן מכורין, בין כך ובין כך לא מכר לא את המרחץ ולא את בית הבד שבתוכה, ר"א אומר המוכר את החצר לא מכר אלא אוירה של חצר (ובגמ' מפרש אי פליגי בדרתא או בדירתא), ובגמ', ת"ר המוכר את החצר מכר בתים החיצונים ובתים הפנימים, ובית החולסאות, חנויות פתוחות לתוכה נמכרות עמה, ושאין פתוחות לתוכה אין נמכרות עמה, פתוחות לכאן ולכאן אלו ואלו נמכרות עמה, ר"א אומר המוכר את החצר לא מכר אלא מילוסא של חצר, אמר מר פתוחות לכאן ולכאן נמכרות עמה והא תני ר' חייא אין נמכרות עמה, לא קשיא הא דרוב תשמישתייהו לגו הא דרוב תשמישתייהו לבר
אמר רב נחמן מכר לו חולסית ומצולה, החזיק בחולסית לא קנה מצולה, החזיק במצולה לא קנה חולסית, איני והא אמר שמואל מכר לו עשר שדות בעשר מדינות כיון שהחזיק באחת מהן קנה כולן, התם הוא דסדנא דארעא חד הוא וכולה חדא תשמישתא הוא, אבל הכא הא תשמישתא לחוד והא תשמישתא לחוד, ואיכא דאמרי אמר רב נחמן החזיק בחולסית קנה מצולה, פשיטא דהא אמר שמואל מכר לו עשר שדות וכו', מהו דתימא התם הוא דסדנא דארעא חד הוא אבל הכא הא תשמישתא לחוד והא תשמישתא לחוד, קא משמע לן
במתני', המוכר בית הבד מכר את הים ואת הממל ואת הבתולות, אבל לא מכר את העבירים ואת הגלגל ואת הקורה, ובזמן שאמר לו הוא וכל מה שבתוכו הרי כולן מכורין, ר"א אומר המוכר בית הבד מכר את הקורה, ובברייתא בגמ' מוסיף, ובזמן שאמר לו הוא וכל מה שבתוכו הרי כולן מכורין, בין כך ובין כך לא מכר לא את העבירים ולא את השקין ולא את המרצופין, רבי אליעזר אומר המוכר בית הבד מכר את הקורה שלא נקרא בית הבד אלא על שום קורה
ובמתני', המוכר את המרחץ לא מכר את הנסרין ואת הספלין ואת הבלניות, בזמן שאמר לו היא וכל מה שבתוכה הרי כולן מכורין, בין כך ובין כך לא מכר לא את המגורות של מים ולא את אוצרות של עצים
Copyright זכויות יוצרים © 2024 Zichru