To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.
Rebbe Yochanan said: נתן צרור והועיל – If one placed a stone and benefited the property with it, נטל צרור והועיל – or removed a stone and benefited the property, הרי זו חזקה – this is considered a chazakah to acquire it. The Gemara asks how the field benefited: if he placed a stone in the hole of a wall to block water from flooding the field or removed a stone from a wall to drain water from it, האי מבריח ארי מנכסי חברו הוא – this is similar to chasing a lion out of his fellow’s property! Such an act does not demonstrate ownership, since one is obligated to do so to protect another person’s field. Rather, in the first case he placed a stone, דצמד לה מיא – where he sealed water inside [the field] to water it, and prevent it from draining, and in the second case removed a stone, וארוח לה מיא – and increased the water flowing into [the field].
Rebbe Yochanan said: שתי שדות ומצר אחד ביניהן – Regarding two [hefker] fields, with one boundary (a raised strip of land) between them, if he made a kinyan chazakah on one field to acquire it, or with the intent to acquire both, he acquires it but not the other (since it is separated by the boundary). If he intended only to acquire the adjacent field, אף אותה לא קנה – he does not even acquire that field where he made the chazakah. Rebbe Zeira asked, what is the halachah if he intended to acquire both fields and the boundary? Do we say: מצר דארעא חד הוא וקני – the boundary of each land is one, and he acquires all of them where he intends to do so (whereas above, he did not intend to acquire the boundary), or do we say האי לחודיה קאי והאי לחודיה קאי – [the boundary] stands alone, and [the field] stands alone (i.e., since the boundary is of a higher elevation, it is a separate land and they cannot be acquired together)? The question is left unresolved. Rebbe Elazar asked if one can acquire both fields through a chazakah made on the boundary, and this is also left unresolved.
The Gemara considers various acts regarding acquiring property from hefker. Rabbah bar Avuha said: הבונה פלטרין גדולים בנכסי הגר – If one builds a large mansion in the property of a ger who died,
ובא אחר והעמיד להן דלתות – and another comes and installs doors on it, קנה – [the second person] acquires the property. The one who built the mansion does not acquire it, because לבני בעלמא הוא דאפיך – he merely “arranged bricks” on the property, since people can enter just as easily as before. By installing doors, the second person exercised control over the property. Rebbe Elazar said that if one discovers a fully built mansion on hefker property, and plasters its wall once, or engraves a design on the wall, he acquires it. Rav Amram reported that Rav Sheishess taught: המציע מצעות בנכסי הגר קנה – one who spreads out mats on the property of a ger who died, and lies on them, acquires the property. The Rashbam explains that although he did not improve the land, the land serviced him by supporting him. Rav Sheishess brought proof from a Baraisa teaching that one acquires a slave through the slave lifting him.
א"ר אסי א"ר יוחנן נתן צרור והועיל, נטל צרור והועיל ה"ז חזקה, מאי נתן ומאי נטל, אילימא נתן צרור וסכר מיא מינה, נטל צרור ואפיק מיא מינה, האי מבריח ארי מנכסי חברו הוא, אלא נתן צרור דצמד לה מיא, נטל צרור וארוח לה מיא
ואמר רב אסי א"ר יוחנן שתי שדות ומצר אחד ביניהן, החזיק באחת מהן לקנותה קנאה, לקנות אותה ואת חברתה אותה קנה חברתה לא קנה, לקנות את חברתה אף אותה לא קנה
בעי רבי זירא החזיק באחת מהן לקנות אותה ואת המצר ואת חברתה מהו, מי אמרינן מצר דארעא חד הוא וקני, או דלמא האי לחודיה קאי והאי לחודיה קאי, תיקו
א"ר נחמן אמר רבה בר אבוה הבונה פלטרין גדולים בנכסי הגר ובא אחר והעמיד להן דלתות קנה, מאי טעמא קמא לבני בעלמא הוא דאפיך, אמר רב דימי בר יוסף א"ר אלעזר המוצא פלטרין בנכסי הגר וסד בהן סיוד אחד או כיור אחד קנאן, וכמה אמר רב יוסף אמה אמר רב חסדא וכנגד הפתח, אמר רב עמרם האי מילתא אמר לן רב ששת ואנהרינהו עינין ממתניתא, המציע מצעות בנכסי הגר קנה, ופרשב"ם, ואף על גב דלא היינו נעל וגדר ופרץ שלא תיקן שום תיקון בקרקע אלא שנהנה גופו מן הקרקע ששמשתו הקרקע הוי חזקה, והביא ראי' מברייתא
Copyright זכויות יוצרים © 2025 Zichru