Bava Basra Daf 36 בבא בצרה דַף 36

Create Your Free Zichru Account צור את חשבון Zichru שלך

To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.

CREATE ACCOUNT צור חשבון

1. Unusual uses of property which do not establish a chazakah

A Baraisa teaches that if an occupant consumed a field’s produce which was ערלה, shemittah, or כלאים, he does not establish a chazakah. Since ערלה and כלאים produce are both forbidden in benefit, and shemittah produce is hefker for anyone to take, the owner feels no need to protest the occupant’s harvesting it. Rav Yosef said: אכלה שחת לא הוי חזקה – if he consumed [the produce] as unripe grain to feed to his animals before it could ripen for humans, it is not a chazakah, because this usage is typical of a thief, not an owner. In the valley of Mechuza, where the farmers normally harvested this way, it would constitute a chazakah. Rav Nachman says using broken land does not establish a chazakah, because the owner does not bother protesting if its minimal produce is stolen.  אפיק כורא ועייל כורא– If he used a kor of seed to plant and harvested only a kor of produce, it does not establish a chazakah, since it did not generate any profit. Family members of the Reish Gelusa cannot establish a chazakah against others, since people are afraid to protest against them, and others cannot establish a chazakah against them, since they are confident that they can retake their property whenever they want.

2. גודרות אין להן חזקה

The Mishnah taught that one can establish a chazakah in slaves by using them for three years. The Gemara asks that Reish Lakish said: הגודרות אין להן חזקה – animals do not have chazakah to prove ownership!? Since they can move about on their own, possessing them does not prove ownership. Rava answers that although they do not have immediate chazakah (like ordinary מטלטלין), they do have a chazakah after three years, because the owner should have protested before then. Rava said that if the slave was a קטן מוטל בעריסה – infant lying in a cradle, his chazakah is immediate, like any מטלטלין. We are not concerned that his mother brought him to this domain and left him there, because אימא לא מנשיא ברא – a mother does not forget her son. The Gemara records an incident where goats ate barley in Nehardea, and the barley owner seized the goats and claimed significant damages. Shmuel’s father ruled he was believed up to the goats’ value, since he could have claimed he had purchased them. Although animals normally cannot be claimed by their possessor, goats are handed to a shepherd, and do not wander on their own.

3. Does ניר (plowing) establish a chazakah?

In a Baraisa it was taught: ניר אינו חזקה – plowing does not establish a chazakah, but some say it does. This second opinion is Rebbe Acha’s, because a Baraisa says that if one plowed a field for one year and planted it for two, or the reverse, the Tanna Kamma says it does not establish a chazakah, and Rebbe Acha says it does. The reason plowing would establish a chazakah is: לא עביד איניש דכריבו ליה לארעיה ושתיק – a man would now allow that [another] will plow his land and he remain silent. The other opinion holds that the owner reasons: כל שיבא ושיבא דכרבו לעייל ביה – “Let him put every chip of the plow into [the ground]!” since he field will be plowed when he retakes it. Rav Nachman bar Rav Chisda told the people of Pum Nahara that Rebbe Acha and all the גדולי הדור held that plowing establishes a chazakah, but Rav Nachman bar Yitzchak said: רבותא למיחשב גברי – Is it a great thing to mention names? But Rav and Shmuel in Bavel, and Rebbe Yishmael and Rebbe Akiva in Eretz Yisroel, all hold plowing does not establish a chazakah!

1. דברים שאכילתם אינם חזקה

אמר רב יהודה אכלה ערלה אינה חזקה, תניא נמי הכי אכלה ערלה, שביעית, וכלאים אינה חזקה, אמר רב יוסף אכלה שחת לא הוי חזקה, אמר רבא ואי בצואר מחוזא קיימא הוי חזקה, אמר רב נחמן תפתיחא לא הוי חזקה, אפיק כורא ועייל כורא לא הוי חזקה, והני דבי ריש גלותא לא מחזקי בן ולא מחזקינן בהו, ופרשב"ם, אם החזיק אחד מהן בשדותינו אינה חזקה, וצריך להזהר בשטרו דמחמת יראתן לא מיחו בהן, ולא מחזקינן בהו, שמתוך שהם עשירים ויש להם בתים ושדות הרבה מניחין בני אדם לדור בבתיהם ושותקים ושמחים כדי להשביח קרקע שלהם וימצאום מתוקנים, וגם למחות אינן חוששים לפי שבזרוע יטלו את שלהם כל זמן שירצו

2. גודרות אין להם חזקה

במתני' לעיל איתא דעבדים אית להם חזקת ג' שנים, והקשה הגמ', עבדים יש להם חזקה והאמר ר"ל הגודרות אין להן חזקה, אמר רבא אין להן חזקה לאלתר אבל יש להן חזקה לאחר ג' שנים, אמר רבא אם היה קטן מוטל בעריסה יש לו חזקה לאלתר, פשיטא, לא צריכא דאית ליה אימא, מהו דתימא ניחוש דלמא אימיה עיילתיה להתם, קמ"ל אימא לא מנשיא ברא, הנהו עיזי דאכלו חושלא בנהרדעא אתא מרי חושלא תפסינהו והוה קא טעין טובא, אמר אבוה דשמואל יכול לטעון עד כדי דמיהן דאי בעי אמר לקוחות הן בידי, והאמר ר"ל הגודרות אין להן חזקה, שאני עיזי דמסירה לרועה, והא איכא צפרא ופניא, בנהרדעא טייעי שכיחי ומידא לידא משלמי

3. אם ניר הוי חזקה

ת"ר ניר אינו חזקה, וי"א הרי זה חזקה, מאן י"א אמר רב חסדא ר' אחא היא, דתניא נרה שנה וזרעה ב' נרה ב' וזרעה שנה אינה חזקה, ר' אחא אומר הרי זו חזקה, א"ר אשי שאלית כל גדולי הדור ואמרו לי ניר הרי זה חזקה, א"ל רב ביבי לרב נחמן מאי טעמא דמ"ד ניר הוי חזקה, לא עביד איניש דכריבו ליה לארעיה ושתיק, ומ"ט דמ"ד ניר לא הוי חזקה, מימר אמר כל שיבא ושיבא דכרבו לעייל ביה, שלחו ליה בני פום נהרא לרב נחמן בר רב חסדא ילמדנו רבינו נירא הוי חזקה או לא הוי חזקה, אמר להו ר' אחא וכל גדולי הדור אמרי ניר הרי זה חזקה, אמר רב נחמן בר יצחק רבותא למיחשב גברי הא רב ושמואל בבבל ור' ישמעאל ור' עקיבא בא"י אמרי ניר לא הוי חזקה

Copyright זכויות יוצרים © 2024 Zichru