Bava Basra Daf 19 בבא בצרה דַף 19

Create Your Free Zichru Account צור את חשבון Zichru שלך

To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.

CREATE ACCOUNT צור חשבון

1. Why stones and sand are each missing from a different list of items that generate heat

The Mishnah on Daf 17a listed סלעים – flint stones among materials that must be distanced from a neighbor’s wall, because the heat they generate damages it.  Here, a Mishnah is quoted regarding wrapping food before Shabbos: אין טומנין לא בגפת ולא בזבל ולא במלח ולא בסיד ולא בחול – one may not wrap food with olive refuse, manure, salt, lime, or sand, whether they are wet or dry. This is because they generate heat and may lead someone to wrap food in burning coals (which may in turn lead to stoking them). The Gemara wonders why our Mishnah mentions stones, but not sand, and the Mishnah in Shabbos mentions sand, but not stones!? Rava ultimately answers that the Mishnah in Shabbos does not mention stones, משום דמשתכי לה לקדרה – because they break the pot and are never used for wrapping. Our Mishnah does not mention sand, משום דמחמימי חיים ומקרירי קריר – because [sand] only heats hot items, and keeps cool items which are cold. Therefore, sand would not damage a wall. Rebbe Oshaya, who does list sand in a Baraisa, refers to wet sand, which damages through moisture.

2. If seeds spread roots sideways re: damaging walls and כלאים

The Mishnah taught that seeds must be distanced three tefachim from a neighbor’s wall. Although one would normally have to distance his planting from his neighbor’s wall anyway, both because of the plowing and because of the constant watering, the Mishnah’s ruling is necessary for one planting במפולת יד – by the tossing of the hand, without furrows, in Eretz Yisroel, which relies on rainwater.

The Gemara asks: למימרא דזרעים לצדדין קא משתרשי – Is this to say that seeds spread their roots sideways, and that is why seeds must be distanced from a neighbor’s wall? But a Baraisa teaches, regarding כלאים of a vineyard, that if one bent a vine into the ground, and it is within three tefachim of the surface (so he cannot plant directly above the vine), זורע את הצדדין אילך ואילך – he may plant seeds on either side of it, because the roots only grow directly downwards!? Rebbe Yose answers that the reason for planting away from a wall is for a different reason altogether: מפני שמחלידין את הקרקע ומעלין עפר תיחוח – because [the roots] break up the soil and cause soft earth to rise to the surface.

3. Food left in an opening does not reduce its size re: tumah

The Gemara discusses items left in an opening which is a tefach by a tefach between two rooms under one roof. If the item would halachically reduce the size of the opening, tumah of a מת in one room would not spread to the second room. Shmuel said: רקיק אינו ממעט בחלון – A wafer left in an opening does not reduce the size of the opening, since it is likely to be removed to be eaten. Therefore, tumah would spread through the opening. The Gemara asks that even without Shmuel’s ruling, the wafer should not stop the spread of tumah, because food is ordinarily מקבל טומאה – susceptible to tumahוכל דבר שהוא מקבל טומאה אינו חוצץ בפני הטומאה – and any item susceptible to tumah does not block tumah from spreading!? The Gemara answers: שנילש במי פירות – the case is a wafer which was kneaded with fruit juice, not water. Since it did not come in contact with water (or any of the seven liquids which render food vulnerable to tumah), the wafer itself is impervious to tumah.

1. למה לא נמנה אבנים וחול בין הדברים המוסיפין הבל

במתני' לעיל (דף יז, עמוב א) מרחיקין את הגפת, ואת הזבל, ואת המלח, ואת הסלעים וכו', ובגמ', תנן התם במה טומנין ובמה אין טומנין, אין טומנין לא בגפת ולא בזבל ולא במלח ולא בסיד ולא בחול בין לחין בין יבשין, מאי שנא הכא דקתני סלעים ולא קתני חול, ומאי שנא התם דקתני חול ולא קתני סלעים, ומסיק הגמ', אלא אמר רבא התם היינו טעמא דלא קתני סלעים משום דמשתכי לה לקדרה, הכא היינו טעמא דלא קתני חול משום דמחמימי חיים ומקרירי קריר

2. אם זרעים לצדדין קא משתרשי או לא

במתני' שם, מרחיקין את הזרעים ואת המחרישה מן הכותל שלשה טפחים, ובגמ', זרעים תיפוק ליה משום מחרישה, במפולת יד, למימרא דזרעים לצדדין קא משתרשי, והא תנן המבריך את הגפן בארץ אם אין על גבה עפר שלשה טפחים לא יביא זרע עליה, ותני עלה אבל זורע את הצדדין אילך ואילך, אמר רבי חגא בשם רבי יוסי מפני שמחלידין את הקרקע ומעלין עפר תיחוח

3. רקיק אינו ממעט בחלוק

אמר ר' טובי בר קיסנא אמר שמואל רקיק אינו ממעט בחלון, ותיפוק ליה דהוה ליה דבר שהוא מקבל טומאה, וכל דבר שהוא מקבל טומאה אינו חוצץ בפני הטומאה, שנילש במי פירות

Copyright זכויות יוצרים © 2024 Zichru