Bava Basra Daf 122 בבא בתרא דַף 122

Create Your Free Zichru Account צור את חשבון Zichru שלך

To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.

CREATE ACCOUNT צור חשבון

1. Eretz Yisroel was divided "לשבטים" (twelve equal portions)

The Gemara asks if Eretz Yisroel was divided according to the shevatim (with each receiving an equal portion, regardless of population), or לקרקף גברי – according to the heads of men, i.e., divided equally among all the recipients. The passuk says: בין רב למעט – whether large or small, which implies the individual recipients’ portions were not equal, proving it was divided by shevatim. Furthermore, a Baraisa states: עתידה ארץ ישראל שתתחלק לשלשה עשר שבטים – Eretz Yisroel is destined (in the time of Moshiach) to be divided into thirteen shevatim, שבתחלה לא נתחלקה אלא לשנים עשר שבטים – whereas originally, it was divided among only twelve shevatim. The Gemara explains that initially, shevet Levi did not receive a portion, and Yosef received two (Ephraim and Menashe). In the future, Yosef and Levi will each receive one, and the thirteenth will be given to the נשיא (Moshiach). Thus, this Baraisa proves Eretz Yisroel was originally divided into twelve equal portions. The Baraisa says monetary compensation was made to those receiving less desirable portions. This does not refer to inferior quality land, which was surely compensated with more land, but refers to the distance from Yerushalayim. Another Tanna holds this was also compensated with land.

2. Eretz Yisroel was divided by גורל, and by אורים ותומים

The Baraisa says: ולא נתחלקה אלא בגורל – it was only divided by lottery, as the passuk says "אך בגורל" – only by lottery.  ולא נתחלקה אלא באורים ותומים- And it was only divided by the אורים ותומים. The Baraisa explains: Elazar the Kohen Gadol wore the אורים ותומים, and Yehoshua and all of Yisroel stood before him, and a box containing the names of the shevatim, and another box containing the names of the regions of Eretz Yisroel, lay before him. Elazar determined with רוח הקודש (i.e., using the אורים ותומים), and said, “Zevulun will be drawn, and the region of עכו will come up with him.” Then he mixed the lots in the first box, and drew out the lot of Zevulun, and then from the other box drew the region of עכו. This was repeated for all the shevatim and portions. The Rashbam explains that this procedure eased people’s minds, knowing that the division and allocation were done correctly.

3. Two differences between a father’s and mother’s estates: bechor portion, and מזונות

The next Mishnah states: אחד הבן ואחד הבת בנחלה – Both a son and daughter are the same regarding inheritance, as the Gemara will explain, אלא שהבן נוטל פי שנים בנכסי האב – except that a firstborn son receives a double portion in the father’s estate, ואינו נוטל פי שנים בנכסי האם – but does not receive a double portion in the mother’s estate, והבנות נזונות מנכסי האב – and daughters are supported from the father’s estate, ואינן נזונות מנכסי האם – but are not supported from the mother’s estate. The Mishnah cannot mean that sons and daughters inherit equally, because a son precedes a daughter in inheriting!? After three suggested interpretations are rejected, Mar bar Rav Ashi explains that a son and daughter are שוין בנכסי האם ובנכסי האב – equal regarding being able to inherit the father’s and mother’s estates (although a daughter only inherits if there are no sons), demonstrating that the inheritance of the father’s estate and the mother’s estate are identical. However, the Mishnah concludes, there are two differences between them: a bechor receives a double portion of the father’s estate, but not the mother’s, and daughters are only supported from the father’s estate.

1. ארץ ישראל נתחלקה לשבטים (י"ב חלקים)

איבעיא להו ארץ ישראל לשבטים איפלוג או דלמא לקרקף גברי איפלוג תא שמע בין רב למעט ועוד תניא עתידה ארץ ישראל שתתחלק לשלשה עשר שבטים שבתחלה לא נתחלקה אלא לשנים עשר שבטים ולא נתחלקה אלא בכסף שנאמר בין רב למעט אמר רבי יהודה סאה ביהודה שוה חמש סאין בגליל, ומהא דתני לא נתחלקה אלא לשנים עשר שבטים פשטא האיבעי, וממשיך הגמ' לבאר הברייתא, אמר מר עתידה ארץ ישראל שתתחלק לשלשה עשר שבטים אידך למאן, אמר רב חסדא לנשיא, ולא נתחלקה אלא לכספים, שנאמר בין רב למעט, למאי אילימא לשופרא וסניא אטו בשופטני עסקינן, אלא לקרובה ורחוקה, כתנאי רבי אליעזר אומר בכספים העלוה, רבי יהושע אומר בקרקע העלוה

2. ארץ ישראל נתחלקה לגורל ואורים ותומים

ולא נתחלקה אלא בגורל, שנאמר אך בגורל, ולא נתחלקה אלא באורים ותומים, שנאמר על פי הגורל, הא כיצד אלעזר מלובש אורים ותומים ויהושע וכל ישראל עומדים לפניו, וקלפי של שבטים וקלפי של תחומין מונחין לפניו, והיה מכוין ברוח הקדש ואומר זבולן עולה תחום עכו עולה עמו, טרף בקלפי של שבטים ועלה בידו זבולן טרף בקלפי של תחומין ועלה בידו תחום עכו, וחוזר ומכוין ברוח הקדש ואומר נפתלי עולה ותחום גינוסר עולה עמו, טרף בקלפי של שבטים ועלה בידו נפתלי טרף בקלפי של תחומין ועלה בידו תחום גינוסר, וכן כל שבט ושבט

3. חילוקים בין נחלת שירש מאב ממה שירש מאם, פי שנים, ומזונות

במתני', אחד הבן ואחד הבת בנחלה, אלא שהבן נוטל פי שנים בנכסי האב ואינו נוטל פי שנים בנכסי האם, והבנות נזונות מנכסי האב ואינן נזונות מנכסי האם, ובגמ', מאי אחד הבן ואחד הבת לנחלה, אילימא דירתי כי הדדי הא תנן בן קודם לבת כל יוצאי יריכו של בן קודמין לבת, אמר מר בר רב אשי הכי קאמר, אחד הבן ואחד הבת שוין בנכסי האם ובנכסי האב, אלא שהבן נוטל פי שנים בנכסי האב ואינו נוטל פי שנים בנכסי האם

Copyright זכויות יוצרים © 2025 Zichru