Bava Basra Daf 118 בבא בתרא דַף 118

Create Your Free Zichru Account צור את חשבון Zichru שלך

To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.

CREATE ACCOUNT צור חשבון

1. Yehoshua’s advice to shevet Yosef to avoid עין הרע

Abaye said, from the fact that Torah recorded only two complaints regarding receiving portions in Eretz Yisroel (בנות צלפחד and shevet Yosef), that there was no one who entered Eretz Yisroel who did not receive a portion. If someone else had complained, it would have been recorded. The Gemara adds that one cannot argue that only complaints which were successful in obtaining portions were recorded, such as that of בנות צלפחד, because the petition of shevet Yosef was not successful, and was still recorded. However, the Gemara responds that perhaps the Torah would only record successful protests, and shevet Yosef’s complaint was recorded because עצה טובה קא משמע לן – it teaches us good advice, דאיבעי ליה לאיניש לאיזדהורי מעינא בישא – that a person should beware an evil eye. Yehoshua told them, “If you are such a numerous people, go up to the forest.” The Gemara explains he meant: לכו והחבאו עצמכם ביערים – go hide yourselves in the forest, שלא תשלוט בכם עין רע – so the evil eye of others should not affect you.

2. Shevet Yosef is not subject to עין הרע

Shevet Yosef responded to Yehoshua’s advice to “ascend to the forest” to avoid עין הרע, that they are descendants of Yosef, דלא שלטא ביה עינא בישא – over whom the evil eye has no power, because the passuk describes Yosef as "בן פורת עלי עין" – a charming son to the eye, which Rebbe Abahu darshens as "עולי עין" – those who rise over the eye. Rebbe Yose son of Rebbe Chanina quoted another source. Yaakov blessed Yosef’s sons saying: וידגו לרוב בקרב הארץ – and may they multiply like fish within the land, comparing them to fish: מה דגים שבים – just as fish in the sea, מים מכסים עליהם ואין העין שולטת בהם – water covers them and the eye therefore has no power over them, אף זרעו של יוסף אין העין שולטת בהם – so too, regarding Yosef’s descendants, the evil eye has no power.

3. Yehoshua and Calev received מרגלים's portions, machlokes about "מתלוננים" and עדת קרח

A Baraisa states that Yehoshua and Calev received the portions in Eretz Yisroel of the מרגלים. Ulla explains that the passuk says about Yehoshua and Calev: חיו מן האנשים ההם – they lived from among those men. It cannot be saying that they literally survived them, because that it already stated in another passuk. Rather, it is teaching: שחיו בחלקם – that they lived in [the spies’] portions.

The Baraisa also states that the "מתלוננים" – complainers and עדת קרח had no portion in Eretz Yisroel. The Gemara asks that another Baraisa teaches that Yehoshua and Calev took their portions and explains that they argue if the מתלוננים are compared to the מרגלים through a hekesh, which would indicate that Yehoshua and Calev received their portions, or if they are not compared to the מרגלים, and received no portion at all. According to the opinion that Yehoshua and Calev received their portions, it cannot refer to all those who “complained” in the מדבר, in which case Yehoshua and Calev would have received nearly all of Eretz Yisroel; rather, it refers to the מתלוננם שבעדת קרח – the complainers of Korach’s assembly.

1. לכו והחבאו עצמכם ביערים שלא תשלוט בהם עין רע

בשלמא למאן דאמר ליוצאי מצרים היינו דקא צווחן בני יוסף, דכתיב וידברו בני יוסף, אלא למאן דאמר לבאי הארץ מאי קא צווחי כולהו שקול, משום טפלים דהוו נפישי להו ,אמר אביי שמע מינה לא הוה חד דלא שקיל, דאי סלקא דעתך הוה חד דלא שקיל איבעי ליה למצווח, וכי תימא דצווח ואהני כתביה קרא דצווח ולא אהני לא כתביה קרא, הא בני יוסף דצווחי ולא אהני וכתבינהו קרא, התם עצה טובה קא משמע לן דאיבעי ליה לאיניש לאיזדהורי מעינא בישא, והיינו דקאמר להו יהושע דכתיב ויאמר אליהם יהושע אם עם רב אתה עלה לך היערה, אמר להו לכו והחבאו עצמכם ביערים שלא תשלוט בכם עין רע

2. לא שלטא ביה עיא בישא בשבט יוסף

אמרו ליה אנן מזרעא דיוסף דלא שלטא ביה עינא בישא, דכתיב בן פורת יוסף בן פורת עלי עין, ואמר רבי אבהו אל תקרי עלי עין אלא עולי עין, ר' יוסי ברבי חנינא אמר מהכא וידגו לרוב בקרב הארץ, מה דגים שבים מים מכסים עליהם ואין העין שולטת בהם, אף זרעו של יוסף אין העין שולטת בהם

3. יהושע וכלב נטלו חלק המרגלים, ומחלוקת לענין מתלוננים ועדת קרח

מרגלים יהושע וכלב נטלו חלקם, מנהני מילי, אמר עולא דאמר קרא ויהושע בן נון וכלב בן יפנה חיו מן האנשים ההם, מאי חיו אילימא חיו ממש והא כתיב קרא אחרינא, ולא נותר מהם איש כי אם כלב בן יפונה ויהושע בן נון, אלא מאי חיו שחיו בחלקם, מתלוננין ועדת קרח לא היה להן חלק בארץ, והתניא מרגלים מתלוננים ועדת קרח יהושע וכלב נטלו חלקם, לא קשיא מר מקיש מתלוננים למרגלים, מר לא מקיש מתלוננים למרגלים, דתניא אבינו מת במדבר זה צלפחד, והוא לא היה בתוך העדה זה עדת מרגלים, הנועדים על ה' אלו מתלוננים, בעדת קרח כמשמעו, מר מקיש מתלוננים למרגלים ומר לא מקיש מתלוננים למרגלים, וא"ל רב פפא לאביי ולמאן דמקיש מתלוננים למרגלים איכפול יהושע וכלב וירתו לכולה א"י, א"ל מתלוננים שבעדת קרח קאמרינן

Copyright זכויות יוצרים © 2025 Zichru