Bava Basra Daf 106 בבא בתרא דַף 106

Create Your Free Zichru Account צור את חשבון Zichru שלך

To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.

CREATE ACCOUNT צור חשבון

1. A בית כור sold by its landmarks and boundaries allows for discrepancies up to a sixth

The next Mishnah states: בסימניו ובמצריו – If someone sold a beis kor and identified it by its landmarks and boundaries, but it was discovered that the field did not contain a beis kor, פחות שתות הגיעו – then if [the discrepancy] was less a sixth, it becomes [the buyer’s] as is, without compensation. עד שתות ינכה – But if the discrepancy is greater, down to a sixth, he must deduct from the purchase price according to the discrepancy. This is four times the rate given in the case of "הן חסר הן יתר", which allows for a quarter-kav per סאה. The Rashbam explains, since even without mentioning the landmarks and boundaries, there is an allowance for a discrepancy a quarter-kav per סאה, this additional language (which implies the field is sold “as is”) increases the allowance to a sixth. Amoraim discuss a discrepancy of exactly a sixth. Rav Huna says: שתות כפחות משתות – a sixth is like less than a sixth, and no adjustment is made. Rav Yehudah says: שתות כיותר משתות – a sixth is like more than a sixth, and it is deducted from the price. The Gemara proceeds to explain how each Amora reads the Mishnah.

2. Acquiring the division of an inheritance through lots

In a Baraisa, Rebbe Yose said: האחין שחלקו – brothers who divided an inheritance and agreed to use lots to determine who receives which portion, כיון שעלה גורל לאחד מהן – once a lot is drawn for one of them, identifying his portion, קנו כולם – they all acquire their share of the inheritance. The one whose lot was drawn acquires his portion, and the others acquire the remaining estate between them. Rebbe Elazar explains: כתחלת ארץ ישראל – it is like the initial division of Eretz Yisroel. Just as that division was effected through lots, heirs can also divide an inheritance through lots. The Gemara asks, however, that if this law is derived from the original division of Eretz Yisroel, the lottery should require בקלפי – drawing the lots from a box, and the אורים ותומים, similar to the division of Eretz Yisroel!?

Rav Ashi answers: בההוא הנאה דקא צייתי להדדי – in exchange for the benefit received that they consent to each other to divide the estate, גמרי ומקנו להדדי – they fully agree to transfer the shares to each other.

3. A third brother appears after the division of the inheritance

The Gemara discusses two brothers who divided an inheritance, ובא להן אח ממדינת הים – and another brother came from overseas and claimed a share, Rav says: בטלה מחלוקת – the first division is void, and the estate must be redivided. Shmuel says: מקמצין – they each take off a third of their share and give it to the third brother, but the original division remains in effect. Rava asked Rav Nachman, that Rav apparently holds הדר דינא – a judgement is reversed if one party was not present for the division. If so, then if two of three partners divide a partnership into three shares without the third partner’s knowledge, the division should not be effective, and it certainly is!? Rav Nachman answered that in that case, נחיתי אדעתא דבי תלתא מעיקרא – they originally went to divide the partnership with all three parties

in mind, so the division is valid; in Rav’s case, the estate was divided into two, not three. Shmuel holds קם דינא – the judgement stands, although the division was made without accounting for the third brother.

1. בית כור הנמכר בסימניו ובמצריו

במתני', בסימניו ובמצריו פחות משתות הגיעו עד שתות ינכה, וברשב"ם פירש החילוק בין הכא ובין הן חסר הן יתר, דהתם הוי שיעוריה ברובע לסאה אבל הכא בעי טפי דהא כיון דאמר בית כור עפר אני מוכר לך כהן חסר הן יתר דמי כדאוקימנן לעיל, והשתא דאמר בית כור בסימניו ובמצריו אני מוכר לך מטפינן שיעורא ואמרינן אפילו פחות משתות הגיעו, דכיון דהראה לו המצרים כמאן דזבין ליה שדה זו סתמא דמי כמות שהוא, ובגמ', איתמר רב הונא אמר שתות כפחות משתות, רב יהודה אמר שתות כיותר משתות

2. קנין חלוקת יורשין על ידי גורל

תניא ר' יוסי אומר האחין שחלקו כיון שעלה גורל לאחד מהן קנו כולם, מ"ט אמר ר' אלעזר כתחלת ארץ ישראל, מה תחלה בגורל אף כאן בגורל, אי מה להלן בקלפי ואורים ותומים אף כאן בקלפי ואורים ותומים, אמר רב אשי בההוא הנאה דקא צייתי להדדי גמרי ומקנו להדדי

3. אחין שחלקו ובא אח ממדינת הים

איתמר שני אחין שחלקו ובא להן אח ממדינת הים, רב אמר בטלה מחלוקת ושמואל אמר מקמצין, אמר ליה רבא לרב נחמן לרב דאמר בטלה מחלוקת אלמא הדר דינא, אלא מעתה הני בי תלתא דקיימי ואזול בי תרי מינייהו ופלוג הכי נמי דבטלה מחלוקת, הכי השתא התם נחיתי אדעתא דבי תלתא מעיקרא, הכא לא נחיתי אדעתא דבי תלתא מעיקרא

Copyright זכויות יוצרים © 2024 Zichru