To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.
The Mishnah taught that if a buyer is given more land than the בית כור he purchased (above 7 ½ קבין), the seller can choose if the buyer should return the excess land, or purchase it from him. The Gemara challenges this from a Baraisa stating that if the buyer was given more than 7 ½ קבין beyond a beis kor, כופין את המוכר למכור – we compel the seller to sell the excess land if the buyer insists on buying it, ואת הלוקח ליקח – and we compel the buyer to buy it if the seller insists. This proves that the benefit of each party was protected!? The Gemara answers that the case is דהוה יקירא מעיקרא וזל השתא – where it was originally expensive, and now it has decreased. Here, we tell the seller: אי ארעא יהבת לי' הב לי' כזולא דהשתא – “If you want to give him the excess land, give it to him at the current lower price.” Although only the seller decides if the excess land is returned or purchased, he cannot compel the buyer to purchase it at a loss. Another Baraisa, which states the buyer pays the original price, is explained as a case where the price rose after the purchase.
The Mishnah taught that if the buyer was given nine קבין beyond the בית כור purchased, the excess land is returned to the seller. Rav Huna says this applies אפילו בבקעה גדולה – even in a large plain totaling many כורין. Although this excess may be proportionally far less than 7 ½ קבין per בית כור, it is returned, since it represents the size of a significant field. Rav Nachman disagrees and says: נותן שבעת קבין ומחצה לכל כור וכור – [the seller] allows 7 ½ קבין for each and every כור of land sold, and so long as the excess is less than this proportion of the total land sold, the excess is forgiven. However, if the excess is beyond the proportion of 7 ½ קבין per כור sold, and the total excess is above nine קבין, the excess land is returned (and the buyer is not compelled to buy it, as taught above).
In a Baraisa it was taught: אם היה סמוך לשדהו – If [the sold field] was adjacent to [the seller’s] field, אפי' כל שהוא – even if the excess land was a minimal amount, מחזיר לו קרקע – he may return the land. The seller cannot compel the buyer to purchase it, because even this small land is useful to the seller, since it is adjacent to his field. Rav Ashi asked what the law is if something separates the excess land from the seller’s field, such as a pit, an irrigation stream, a public path, or a hedge of palms. These questions are left unresolved.
למדנו במתני' (לעיל דף קג, עמוד ב) מה הוא מחזיר לו מעות ואם רצה מחזיר לו קרקע ולמה אמרו מחזיר לו מעות לייפות כחו של מוכר, ובגמ', ליפות כחו של מוכר אמרינן ליפות כחו של לוקח לא אמרינן, והתניא פיחת שבעת קבין ומחצה לכור, או הותיר שבעת קבין ומחצה לכור הגיעו, יותר מכאן כופין את המוכר למכור ואת הלוקח ליקח, התם כגון דהוה יקירא מעיקרא וזל השתא, דאמרינן ליה אי ארעא יהבת לי הב לי כזולא דהשתא, והתניא כשהוא נותן לו נותן לו כשער שלקח ממנו, התם כגון דהוה זולא מעיקרא ויקרא לה השתא
אמר רב הונא ט' קבין שאמרו ואפילו בבקעה גדולה, ורב נחמן אמר נותן שבעת קבין ומחצה לכל כור וכור, ואי איכא מילתא יתירא לתשעת קבין הדרי
תנא אם היה סמוך לשדהו אפילו כל שהוא מחזיר לו קרקע, בעי רב אשי בור מהו שתפסיק, אמת המים מהו שתפסיק, דרך הרבים מהו שתפסיק, ריכבא דדיקלא מהו שתפסיק, תיקו
Copyright זכויות יוצרים © 2024 Zichru